Stowarzyszenie Miłosników Krasiejowa - www.krasiejow.pl

www:
Data wydruku: 2024-04-24 02:39:49

SMK

Wycieczka SMK w dniach 07-09.04.2017r. - relacja.

W piątek, 7 kwietnia po przyjeździe do Jawora zakwaterowaliśmy się w powiatowym schronisku młodzieżowym, gdzie uczestniczyliśmy w spotkaniu z przewodnikiem, który przedstawił nam plan zwiedzania na najbliższe dwa dni. Kolejny dzień rozpoczęliśmy zwiedzaniem średniowiecznego zamku Grodno, wzniesionego na szczycie wzgórza Choina (ok. 450 m. n.p.m.) w Zagórzu Śląskim, który mieści się w obrębie rezerwatu przyrody „Góra Chojna”. Poznaliśmy historię zamku, miejscowe legendy, zobaczyliśmy krzyże pokutne, narzędzia tortur, komnaty i widok rozpościerający się z wieży zamkowej na dolinę Bystrzycy Świdnickiej. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie tamy na jeziorze w Lubiechowie, zwanej Tamą Bystrzycką (wybudowanej w 1911 r.). Została uznana za zabytek techniki. Kamienny mur mierzący długość ok. 220 m i wysokość 44 m. Spacerując po tamie podziwialiśmy piękny widok na zbiornik oraz dolinę rzeki Bystrzycy. Później udaliśmy się do Walimia, gdzie zwiedzaliśmy sztolnie kompleksu Riese. Przeszliśmy przez tzw. Most Baileya, będący oryginalną konstrukcją datowaną na 1943 r. Wspomniane sztolnie są jednymi z siedmiu kompleksów „Riese”, wydrążonych przez Niemców w czasie II wojny światowej w Górach Sowich. Ich budowę uważa się za największe inwestycje, których nie ukończono. Dzień zakończyliśmy uczestnictwem we mszy św. wieczornej w kościele parafialnym w Jaworze. W niedzielny poranek wyruszyliśmy na Legnickie Pola, gdzie zwiedziliśmy Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej (w 2004 r. uznane za pomnik historii). Historia tego miejsca sięga roku 1241, kiedy to po bitwie z Mongołami i tragicznej śmierci księcia Henryka II Pobożnego, jego matka – św. Jadwiga, księżna śląska ufundowała w miejscu pochówku poległych kaplicę. Następnie zwiedziliśmy muzeum Bitwy Legnickiej z Tatarami, a tuż za tym obiektem mogliśmy zobaczyć relikty pomników z terenu Legnickiego Pola upamiętniające poległych żołnierzy (w wojnach: prusko-austriackiej, prusko-francuskiej, a także poległych w I wojnie światowej). Następnie zwiedzaliśmy Zamek Legnickich Książąt. Jest to jedna z pierwszych murowanych warowni (XII/XIII w.). Kompleks wielokrotnie przebudowywano, m.in. na skutek pożarów. Z 1533 r. pochodzi renesansowy portal z bramą wjazdową i wizerunkami księcia Fryderyka II i jego małżonki. W biegu historii zamek był siedzibą książąt piastowskich, habsburskich starostów, urzędu rejencji legnickiej, a obecnie służy do celów oświatowych. Kolejną z świątyń, którą odwiedziliśmy był jeden z najstarszych kościołów na Śląsku – kościół ewangelicki Marii Panny w Legnicy. Jego historia sięga II poł. XII w., kiedy książę Bolesław Wysoki wybudował w części legnickiego grodu drewniany kościółek. Świątynia ta była wielokrotnie przebudowywana. Na uwagę zasługują wyjątkowe witraże przedstawiające sceny z historii Kościoła i Śląska, a także reformacji. Autorami ich projektów byli wybitni, niemieccy artyści. Zwiedziliśmy też gotycką katedrę pw. św. Apostołów Piotra i Pawła (wzniesiony w 2 poł. XIV w. na miejscu romańskiej świątyni). Zwieńczeniem wycieczki było przejście do Mauzoleum Piastów mieszczącego się w kościele św. Jana Chrzciciela w Legnicy (powstało w latach 1677-1679). Jest to pierwsza tego typu na Śląsku barokowa kaplica grobowa, należąca do najwybitniejszych zabytków epoki. Stamtąd udaliśmy się w drogę powrotną. Organizacją, jak również koordynacją wycieczki zajmował się pan Werner Klimek. Dzięki uprzedniemu przygotowaniu zrealizowano wszystkie z założonych celów, traktując wyjazd jako odskocznię od trudu dnia codziennego, rekreację i integrację. W tym miejscu należy dodać… do zobaczenia we wrześniu na kolejnej wycieczce.

Magdalena Moj

Organizator jak i uczestnicy dziękują Arturowi Sławencie za wspaniałe zdjęcia z wycieczki.