PROTOKÓŁ
z zebrania wiejskiego Sołectwa Krasiejów odbytego w dniu 09.03.2023r.
Zebranie wiejskie odbyło się w świetlicy Starej Szkoły w Krasiejowie. Uczestniczyli w nim Burmistrz Ozimka- Mirosław Wieszołek, Radni Powiatu Opolskiego- Marek Korniak i Krzysztof Koźlik, Tadeusz Markulak- Sołtys wsi i zarazem Radny Miasta i Gminy Ozimek, członkowie Rady Sołeckiej, Janusz Dziuban- przedstawiciel Wiadomości Ozimskich oraz 49 mieszkańców wsi.
Porządek zebrania wyglądał następująco:
Ad. 1,2,3.
Zebranie zgodnie ze Statutem odbyło się w drugim terminie, gdyż o godz. 18.00 na sali nie było 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców wsi, którzy zostali wcześniej prawidłowo poinformowani o jego terminie.
Na przewodniczącego zebrania wiejskiego wybrano jednogłośnie Pana Krzysztofa Koźlika, przewodniczącego RS i zarazem Radnego Powiatu Opolskiego, który na wstępie przywitał zaproszonych gości w osobach:
a) Mirosław Wieszołek - Burmistrz Ozimka,
b) Marek Korniak- Radny Powiatu Opolskiego,
c/ Janusz Dziuban - przedstawiciel Wiadomości Ozimskich.
oraz zapoznał zebranych z porządkiem obrad.
Protokolantem zebrania została Sylwia Widawska (48 głosów za, 1głos - wstrzymujący), która weszła również do Komisji Skrutacyjnej, Wniosków i Uchwał razem z Panią Jolantą Podkową i Panem Piotrem Miszem. Powyższe osoby zostały wybrane 46 głosami za i 3 wstrzymującymi się w jawnym głosowaniu.
Na wstępie pan Piotr Krawczyk złożył wniosek, aby do porządku obrad wprowadzić punkt: odczytanie wniosków z ostatniego zebrania wiejskiego. Głosowało 49 mieszkańców. Za 46, przeciw3, wstrzymało się od głosu 0. Wniosek został przyjety. Punkt wprowadzono do porządku obrad.
Ad.4 i 5
Następnie Sołtys Tadeusz Markulak odczytał sprawozdanie z działalności Rady Sołeckiej i Sołtysa przedstawiając problemy poruszane podczas 14 odbytych posiedzeń RS, a były to min:
Odbyły się również dwa Zebrania wiejskie: sprawozdawcze – w maju, we wrześniu- zebranie w sprawie uchwalenia funduszu sołeckiego. Sołtys i Rada Sołecka brała udział w konkursie " Aktywne Sołectwo" org. przez LGD "Kraina Dinozaurów", w którym wieś Krasiejów zajęła II miejsce w kategorii " Aktywne Sołectwo – inicjatywy, przedsięwzięcia, projekty realizowane na rzecz sołectwa". Dwukrotnie odbyły się warsztaty florystyczne: wielkanocne i bożonarodzeniowe, w których chętnie brały udział mieszkanki wsi. W grudniu odbył się 8 Mikołajkowy Turniej Tenisowy, przyciągający szerokie grono uczestników.
Sołtys w imieniu swoim i Rady Sołeckiej podziękował za przykładną współpracę wszystkim organizacjom działającym na terenie wsi, a więc: OSP, DFK, LZS, Caritas, Stowarzyszeniu Miłośników Krasiejowa, Księdzu Proboszczowi oraz Radzie Parafialnej, Dyrektorom i Radom Rodziców Szkoły i Przedszkola, naszym Radnym. Za współpracę podziękował Burmistrzowi i pracownikom UGiM, wszystkim mieszkańcom wsi- za życzliwe i krytyczne uwagi.
Ad. 6
Po odczytaniu sprawozdania Sołtysa przewodniczący udzielił głosu Burmistrzowi Mirosławowi Wieszołkowi, który poinformował zebranych o inwestycjach i planach wobec sołectwa Krasiejów na najbliższe lata:
a) rewitalizacja centrum wsi, Urząd Gminy zgłosił projekt do realizacji, łączny koszt ok. 2 mln zł,
b) kanalizacja ul. Niwki i ul. Szkolnej (wykonawca jest zakontraktowany), dofinansowanie- z funduszu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,
c/ ogłoszenie przetargu na wykonanie drogi na ul. Niwki po wykonanej kanalizacji,
d) przebudowa szatni na terenie Klubu Sportowego,
e) III etap przebudowy remizy strażackiej, wykonanie zadaszenia, zabezpieczenie środków po przetargu,
f/ pozyskanie terenów Nadleśnictwa Opole (Leśnictwa Krasiejów) na parking, między boiskiem a kościołem,
g/ zaprojektowanie fragmentu odcinka chodnika na ul. Brzeziny,
h/ naprawa zniszczonych dróg gruntowych - ul. Myślinka,
i/ wycinka zieleni wskazana przez sołtysa,
j/ rozmowy z PKP o przejęciu działek przez gminę, na ul. Torowej
k/ remont dróg dojazdowych (ul. Dolna, odnogi ulic Zamoście i Sporackiej) i pozyskiwanie środków na ich remont.
Ad. 7
Po wystąpieniu Burmistrza głos zabrali mieszkańcy wsi, którzy poruszali wiele nurtujących ich problemów.
Dyskusja i wnioski:
1. Joachim Kandziora zadał pytanie, dlaczego domy na Zamościu o nr 49-53 nie zostały objęte kanalizacją? Burmistrz wyjaśnił, że w związku z kolizją z drogą wojewódzką, wymagane jest odrębne pozwolenie na budowę (stare wygasło), dlatego mieszkańcy zostali wyłączeni z dofinansowania i zobowiązał się do wykonania zadani w ciągu najbliższych dwóch lat.
2. Werner Klimek poparł zdanie pana Krawczyka o konieczności odczytywaniu starych wniosków i przedstawianiu ich realizacji. Następnie postawił wniosek o uporządkowanie nazwy ul. Sporackiej. Powinna ona brzmieć Spóracka. Głosowało 49 mieszkańców, za 47, przeciw 0, wstrzymało się 2. Wniosek został przyjęty.
Podjął też kwestię cen biletów wstępu do JuraParku i wysunął wniosek o przeprowadzenie rozmów z przedstawicielami JuraParku celem wprowadzenia zniżek na bilety wstępu dla mieszkańców gminy. Zwrócił uwagę, że trapy piesze na terenie obiektu są własnością gminy. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
Kolejny wniosek dotyczył pozostawienie studni i zaprojektowaniu fontanny w planie zagospodarowania centrum wsi. Głosowało 49 mieszkańców. Za 13, przeciw 30, wstrzymało się 6. Wniosek nie został przyjęty.
3. Piotr Krawczyk zabierając po raz kolejny głos wysunął wniosek, aby protokoły z zebrań wiejskich i Rady Sołeckiej były dostępne na stronie internetowej wsi Krasiejów. Sylwia Widawska poinformowała, że na stronie internetowej wsi są udostępnianie protokoły z zebrań wiejskich. Głosowało 49 mieszkoanców. Za -10 osób, przeciw-10, wstrzymało się 29. Wniosek nie został przyjęty. Zauważono, że nie ma w statucie punktu mówiącego o obowiązku zamieszczania protokołów z zebrań rady sołeckiej na stronie wsi.
Kolejne pytanie skierowane do Burmistrza brzmiało: Czy JuraPark korzystał w ostatnich latach ze zwolnień podatkowych? Burmistrz stwierdził, że za jego kadencji firma ta nie korzystała ze zwolnień podatkowych.
4. Ewa Wąsowicz postawiła wniosek o zamontowaniu progu zwalniającego na ul.1 Maja na odcinku miedzy budynkami 1a- 1c. Głosowało 49 mieszkańców. Za 44, przeciw 0, wstrzymało się 5.Wniosek został przyjęty.
5. Robert Zapart zadał pytanie Sołtysowi, jakie podjął działania w sprawie wniosku podjętego na zebraniu we wrześniu 2022r. a dot. remontu ul. Myślinka, czy złożył wniosek na projekt budowlany w sprawie jej przebudowy? Sołtys potwierdził przekazanie protokołu z wnioskiem do UMiG Ozimek.
6. Gertruda Buchta zabierając głos pokazała kosz z metalowymi odpadami, które mieszkańcy zbierają notorycznie na drodze. Zostały tam wysypane razem z odpadami z hałdy, gdy naprawiano drogę. Mieszkańcy niszczą opony w autach i rowerach, a karetka pogotowia nie chce jeździć po takiej drodze do jej niepełnosprawnego męża.
7. Janusz Klimek postawił wniosek o ustawienie lustra na skrzyżowaniu ul. Sporackiej i Cegielnianej. Wniosek przegłosowano 49 głosami za. Kolejny wniosek to oznakowanie ulic: postawienie znaku pierwszeństwa przejazdu na ul. Cegielnianej, gdyż aktualnie razem z boczną ul. Polną są równorzędne. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
8. Elżbieta Pluta postawiła wniosek o wycięcie samosiejek z rowów na ul. Spacerowej ( 49 głosów za). Zadała pytanie: Co z kanalizacją na tej ulicy oraz czy Sołtys przygotowuje inwentaryzację dróg do remontu? Burmistrz udzielił odpowiedzi, że są to plany inwestycyjne na następne lata, gdyż kanalizacja będzie przeprowadzona od ul. Brzeziny, przez ul. Zieloną do Spacerowej. Listę dróg do remontu mają zrobić mieszkańcy wsi.
Pani Pluta postawiła wniosek o wykonanie dokumentacji do przeprowadzenia kanalizacji ul. Spacerowej. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
9. Robert Zapart postawił wniosek o wykonanie projektu budowlanego i przebudowę ul. Myślinki od nr. domów 8 do 40. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
10. Sylwia Widawska postawiła wniosek o zagospodarowanie przystani kajakowej na Czarnym Dole przed sezonem turystycznym, ustawienie kilku ławek i stołów pod wiatą. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
Kolejny wniosek dotyczył zobowiązania właścicieli rowów przy drogach i ścieżce pieszo-rowerowej do systematycznego sprzątania zalegających śmieci (głównie po alkoholu) i wykaszania poboczy. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
11. Zofia Wróbel zawnioskowała o ustawienie znaku informującego o nazwie ul. Zamoście na granicy Krasiejowa i Ozimka. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
12. Bogusław Klimek zadał pytanie Burmistrzowi, co z przejęciem dworca PKP przez Gminę. W odpowiedzi zebrani usłyszeli, że na razie przejęto dworzec w Ozimku i trzeba go zrewitalizować, a w następnej kolejności będzie przejęty dworzec w Krasiejowie.
Postawił wniosek o przebudowę przejazdu na ul. K. Spałka. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
13. Ryszard Skrzypczyk postawił wniosek o zrywanie starych ogłoszeń na tablicach , utrzymanie czystości na Czarnym Dole i utwardzeniu drogi dojazdowej na Czarny Dół, gdzie znajduje się przystań i sauna dla amatorów morsowania. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0.Wniosek został przyjęty. Burmistrz zapewnił, że droga będzie zinwentaryzowana do remontu.
14. Jan Sklorz postawił wniosek o wykonanie dwóch studzienek przy chodniku na ul. Zamoście (Górka), gdyż podczas deszczu powstają na drodze duże niebezpieczne kałuże. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
15. Eugeniusz Quaschniok- Quade zaproponował przeprowadzenie rozmów z ks. J. Gorką na temat przejęcia terenów ogrodu parafii i wykonania parkingu na ul. Floriana.
16. Piotr Krawczyk złożył wniosek o ustawienie na drodze koło stacji kolejowej i sklepu Danielka dwóch zamykanych tablic na ogłoszenia. Głosowało 49 mieszkańców. Za 49, przeciw 0, wstrzymało się 0. Wniosek został przyjęty.
W sprawach różnych Sylwia Widawska zwróciła uwagę Burmistrzowi, aby uświadomił w mediach mieszkańcom gminy, że niszczenie i usuwanie tablic informacyjnych na drogach dojazdowych do lasu informujących o polowaniu organizowanym przez koło łowieckie w danym rewirze jest karalne, a dla użytkowników terenów leśnych niebezpieczne.
Po dyskusji przewodniczący zebrania podziękował przybyłym mieszkańcom i zakończył zebranie.
Protokołowała Przewodniczaący zebrania
Sylwia Widawska Krzysztof Koźlik
Wnioski z zebrania wiejskiego w Krasiejowie do realizacji po przegłosowaniu w dniu 09.03.2023
1. Uporządkowanie nazwy ul. Sporackiej.
2. Przeprowadzenie rozmów z przedstawicielami JuraParku celem wprowadzenia zniżek na bilety
wstępu dla mieszkańców.
3. Zamontowaniu progu zwalniającego na ul.1 Maja na odcinku miedzy budynkami 1a- 1c.
4. Ustawienie lustra na skrzyżowaniu ul. Sporackiej i Cegielnianej.
5. Oznakowanie ulic: postawienie znaku pierwszeństwa przejazdu na ul. Cegielnianej, gdyż aktualnie razem z boczną ul. Polną są równorzędne.
6. Wycięcie samosiejek z rowów na ul. Spacerowej
7. Wykonanie dokumentacji do przeprowadzenia kanalizacji ul. Spacerowej.
8. Wykonanie projektu budowlanego i przebudowę ul. Myślinki od nr domów 8 do 40.
9. Zagospodarowanie przystani kajakowej na Czarnym Dole, ustawienie kilku ławek i stołów.
10. Zobowiązanie właścicieli rowów przy drogach w miejsowości Krasiejów i ścieżce pieszo-rowerowej do systematycznego sprzątania zalegających śmieci.
11. Utrzymanie czystości na Czarnym Dole.
12. Ustawienie znaku informującego o nazwie ul. Zamoście na granicy Krasiejowa i Ozimka.
13. Przebudowa przejazdu na ul. K. Spałka
14.Utwardzeniu drogi dojazdowej na Czarny Dół
15. Wykonanie dwóch studzienek przy chodniku na ul. Zamoście (Górka).
16. Ustawienie przy drodze obok stacji kolejowej i sklepu Danielka dwóch zamykanych tablic na ogłoszenia.
Komisja Uchwal i Wniosków w składzie:
Jolanta Podkowa
Piotr Misz
Sylwia Widawska